SUND OG LÆKKER MAD TILPASSET IDRÆTSAKTIVE UNGE

På Staby Efterskole spiser vi måltiderne sammen. Måltiderne er med til at skabe rammerne for del af det sociale liv. Den skaber rytme, forudsigelighed og tryghed i hverdagen. Det er vigtigt, at vi tager ansvar for vores elever samt lærer dem ansvar for vores fremtidige natur og miljø.

Staby Efterskole viser vejen til sund og lækker mad tilpasset idrætsaktive unge. Eleverne kan spise sig mætte i den mad, vi serverer. Maden er med til at skabe et optimalt læringsmiljø. Vi serverer og informerer om sund mad, som en naturlig del, af det at lære at tage ansvar for sit eget liv og helbred. Opholdet på efterskolen kan danne grundlag for opbygning af gode kostvaner, som eleverne kan tage med herfra.

Vi har reduceret vores madspild med ca. 60% over de seneste år. Gevinsten bliver bl.a. flere ressourcer til bedre råvarer og stor kreativitet og nytænkning i nye retter og anretninger. Køkkenet anvender de 10 kostråd, samt en stor portion sund fornuft i den daglige planlægning og indkøb. Du kan læse mere om vores kostpolitik her

Vi deltager også i EU-skoleodningen for frugt, så vi hver dag kan spise lækkert frugt.

Morgenmad i spisesalen fra "tag-selv-bord"

Der varieres hver dag mellem, cornflakes, Havrefras, yoghurt, müsli, havregrød, øllebrød, rosiner, sukker, kanelsukker, knækbrød, rugbrød, marmelade, ost, smøreost, honning, pålæg, blødkogte æg.

Der serveres fast daglig havregryn, hjemmelavede boller eller brød, udskåret frugt, gulerodsstave, agurkeskiver, peberstykker, minimælk, vand, kaffe og te.

09.40 Forfriskning fra tag-selv-bord

Variation mellem hjemmebagte boller, rugbrød, knækbrød, madbrød som f.eks pizzasnegle, grissini, sødbrød. Tilbehør som f. eks smøreost, marmelade, honning, pålæg, forskellige dipper og pestoer eller ren ”gnaveudgaver”. Hertil enten hel frugt eller gnavegrønt.

11.45 Middagsmad i spisesalen, hvor der er dækket op

Eleverne har faste pladser og vi synger til bords inden maden præsenteres. Der serveres varm mad. Retterne er en blanding af traditionelle, ungdommelige og internationale retter. Der serveres vand til måltidet. Måltidet afsluttes med tilbud om frisk frugt. Madplan kan læses af efterskolenes elever og personale på skolens intranet.

15.00 Forfriskning fra tag-selv-bord

Variation mellem hjemmebagte boller, rugbrød, sødboller, grød, koldskål, knækbrød med forskelligt tilbehør m.m. Derudover serveres der altid frugt.

17.30 Aftensmad i spisesalen fra tag-selv-bord

Der serveres hver dag en lun ret. Stor salatbar, variationer af pålæg i form af kød, fisk og æg - hertil rugbrød og smør. Frisk frugt. Hertil kan der drikkes minimælk, vand, kaffe og te.

21.30 Forfriskning på rullebord

Variation af spændende mellemmåltider. F. eks. Hjemmebagt brød, smoothies, små glas med f.eks. græsk yoghurt m/ drys, grød mm. Hertil frugt.

Alt hel frugt til måltiderne er en del af EU-skoleordningen.