Trædrejning

Trædrejning er et fag for både drenge og piger. Der drejes mange flotte figurer og forme. På drejebænken skal der arbejdes koncentreret med træet og dets muligheder. Det kræver en rolig og sikker hånd at betjene både drejebænken og jernet, som styrer træets udformning. På drejebænken kan der bl.a. drejes flotte skåle, fugle, lysestager m.m. i mange forskellige træsorter.

• Du lærer at bruge fagets værktøj og diverse maskiner.
  • Du lærer at arbejde i og med forskellige træsorter.
  • Du kan fremstille brugsgenstande til dig selv eller som gaver.
  • Der undervises i diverse traditionelle former for savning, høvling, samlemetoder, afpudsning, overfladebehandling samt værktøjslære.
  • Vi tager selvfølgelig også maskinerne til hjælp.

Undervisningen veksler mellem selvvalgte elevprojekter og fælles (mere bundne) opgaver. Centralt for begge typer opgaver er processen fra idé, design og skitsering, materiale- og metodevalg til den endelige fremstilling og finish.

Hvert år er der elever, der vælger at gå til prøve i faget.

Faget udbydes som valgfag.